Hulpmiddelen per fase
Aan de hand van het innovatieproces vertellen we je wat je per fase kan doen inclusief hulpmiddelen die je daarbij kan gebruiken. De opzet is gebaseerd op tal van theorieën en methodieken. De meeste herkenning zal je vinden in Lean Startup en Design Thinking.
Bekijk hier de instructievideo over het Business Innovation Canvas!
Een goede voorbereiding is het halve werk!
If you can't make it on paper, you can't make it in real life
Voorkom dat je start met het schrijven van ellenlange businessplannen die niet uitkomen. Stel het probleem of je idee snel scherp en ga vervolgens aan de slag met de volgende fasen.
Stappen en hulpmiddelen
Breng het idee of probleem in kaart: Het idee of een probleem dat je wilt oplossen zit in je hoofd. Je zult zien dat collega’s het idee en de meest kansrijke doelgroepen net anders interpreteren dan jij. Ook staar je je vaak blind op het idee, in plaats van het probleem dat je op wil lossen. Daarom begin je met het beantwoorden van de belangrijkste vragen rondom je idee, zoals een afbakening van de doelgroep en een beschrijving van het probleem dat je op lost. Hier kan je het Business Innovation Canvas voor gebruiken. Doe dit in maximaal 3 uur. Wees niet bang om aannames op te schrijven of vakken nog leeg te laten. Bekijk de instructievideo over het Business Innovation Canvas hiernaast.
Identificeer aannames: elk idee rust op aannames. Ook heb je aannames rondom het probleem dat je wilt oplossen. Realitycheck: uit onderzoek blijkt dat de meeste aannames niet (helemaal) kloppen. Dat geeft niet, maar het is belangrijk je hier bewust van te zijn. Schrijf de aannames op en bepaald welke het meest risicovol zijn. Dit kan je bijvoorbeeld zo aanpakken. De meest risicovolle aannames zijn aannames die je idee in duigen laten vallen als ze niet waar blijken te zijn. Deze moet je dus als eerst onderzoeken. Voorbeelden van aannames: Doelgroep X wil dienst Y gebruiken. Doelgroep X ervaart probleem Z.
De uitkomsten van bovenstaande stappen komen steeds weer terug. Na elke fase die hieronder wordt beschreven, elk onderzoek en elk experiment pak je bovenstaande stappen er weer bij en update je het geheel op basis van nieuwe inzichten.
Fase: probleem-fit
Is het probleem dat jij op wil lossen de moeite waard om op te lossen?
Tijdens deze fase onderzoek je het probleem van de doelgroep dat jij graag op wil lossen. Het klinkt gek, maar het grootste risico dat je loopt is dat je een probleem oplost wat je doelgroep niet (erg genoeg) ervaart. Daarom wil je ontdekken of de doelgroep het probleem daadwerkelijk ervaart, of de doelgroep het probleem de moeite waard vindt om op te lossen en welke alternatieve oplossingen er zijn. Pas als je het probleem goed begrijpt, kan je de beste oplossing creëren.
Stappen en hulpmiddelen
Bestaande oplossingen zoeken: als het probleem wat jij wil oplossen de moeite waard is om op te lossen, dan heeft hoogstwaarschijnlijk iemand dat al eens geprobeerd of gedaan. Dit wil niet zeggen dat het probleem niet meer (beter) opgelost hoeft te worden! Het is wel goed om te weten welke alternatieve oplossingen er zijn (geprobeerd) en wat daar de voor- en nadelen van zijn. Zo vind jij je concurrenten en hoef jij de fouten van voorgangers niet nogmaals te maken! Je kan jouw idee vergelijken met bestaande oplossingen met behulp van het customer insight canvas. Tip: Google is your friend! Kan je niks vinden? Zoek verder. Er is iets. Echt! Je kan je idee ook delen met mensen uit de markt. Ook zij hebben vaak van nieuwe ontwikkelingen gehoord.
Interviewen: De meest toegankelijke manier om aannames te valideren in deze fase is het interviewen van je doelgroep. Let op: het is niet zo simpel als de doelgroep vragen wat ze willen. Mensen kunnen hun eigen gedrag niet voorspellen. Wel kan je ze vragen hoe ze bepaalde problemen ervaren, hoe ze die nu oplossen, welke andere oplossingen ze hebben overwogen, etc. The mom test is een erg goed hulpmiddel voor goede klantinterviews. Oefen, want het lijkt makkelijker dan het in de praktijk is! Je kan je het problem interview canvas gebruiken om je eigen interview op te stellen.
Wat nu?
Heb je de stappen van de fase ‘probleem-fit’ doorlopen? Kijk dan nog eens kritisch naar je idee en je aannames (uit fase ‘idee scherp stellen’). Heb je de belangrijkste aannames over het probleem gevalideerd? Is het nog steeds aannemelijk dat het slaagt?
Je hebt keuzes te maken:
-
Pas je het idee aan of is dit niet nodig?
-
Ga je door naar de volgende fase? Of voer je (enkele) stappen van deze fase nog eens uit om meer te leren voordat je verder gaat?
Fase: oplossing-fit
Is jouw oplossing een oplossing waar de doelgroep behoefte aan heeft?
In deze fase test je of de oplossing die je hebt bedacht bij jouw doelgroep in de smaak valt. Dat het probleem bestaat wil namelijk nog niet zeggen dat de doelgroep jouw oplossing ook wil hebben. Helaas kan je dit de doelgroep niet zomaar vragen. Weet je nog? Dit kan je wel vaststellen door het opzetten van een pilot of experiment. In deze fase onderzoek je ook of de doelgroep bereid is voldoende te betalen voor jouw product of dienst.
Stappen en hulpmiddelen
Oplossing scherpstellen: Wellicht had je in de vorige fase al een idee voor ogen. In dat geval is dit het moment om die goed scherp te stellen. Op basis van alles wat je hebt geleerd; wat is de meest passende oplossing? Je kan hierbij weer je Business Innovation Canvas gebruiken. Deze heb je nodig bij het opstellen van een goed experiment.
Pilot/experiment opzetten en uitvoeren: Een goed experiment is een experiment dat de goedkoopste, snelste en eenvoudigste manier is om te leren of er behoefte is aan je idee. Er zijn tal van manieren om dit te doen. In het boek ‘business ideeën testen’ staan 44 vormen waardoor je je kan laten inspireren. Een experiment is ook geschikt om meer richting te bepalen, bijvoorbeeld: wat is de beste prijs? Welke onderdelen zijn het meest belangrijk? Zorg dat je vooraf vastlegt wat en hoe je gaat meten (bijv. aantal bezoekers, aantal aanmeldingen, aantal muisklikken etc.) en vanaf welke resultaten het idee wat jullie betreft levensvatbaar is (bijv. minimaal 100 bezoekers in 2 weken). Je kan het experiment canvas hiervoor gebruiken. Zie experimenteren niet al een eenmalig kunstje. Blijf tijdens het ontwikkelen van je product experimenteren met verschillende variabalen. Blijf leren. Blijf aanpassen. Hulp nodig bij het opzetten van een goed experiment? Neem gerust contact op.
Resultaten analyseren: jouw experiment levert data en gegevens op. Deze kan je analyseren en toetsen aan de vooraf gestelde verwachtingen. Bovendien kan je vaststellen welke aannames nog risicovol zijn en welke zijn onderzocht. Zo hou je overzicht in wat je nog moet testen/onderzoeken. Op basis van je resultaten stel je je idee op je Business Innovation Canvas bij. Je kan aanpassen, stoppen en doorgaan. Vaak wordt de fase 'oplossing fit' meerdere keren doorlopen om tot voldoende inzichten te komen.
“If I’d asked people what they wanted, they would have said faster horses.” - Henry Ford
Fase: markt-fit
Ontwikkel het het juiste product en businessmodel.
Als je bij de markt fit bent aangekomen lijkt erop dat je een concept hebt gevonden waar behoefte aan is. Nu is het de kunst het product of de dienst helemaal te ontwikkelen en gaandeweg te laten groeien door meer deelnemers/klanten te werven. Zo leer je steeds meer van een grotere groep klanten/gebruikers en vind je de juiste markt en marktbenadering. Net als bij de vorige fases geldt ook in deze fase dat je zult moeten experimenteren en onderzoeken wat de beste weg is.
Stappen en hulpmiddelen
Product ontwikkelen: afhankelijk van de experiment vorm die je hebt gekozen is je product nu klaar of gaat het nu pas echt ontwikkeld worden. Vergeet niet ook tijdens de ontwikkeling te blijven testen en feedback op te halen. Onterecht wordt in deze fase vaak de validatie afgesloten en op de traditionele manier een product ontwikkeld. Dit is vaak een dure fout. Sommige ogenschijnlijk kleine keuzes (zoals een bepaalde functionaliteit wel of niet toevoegen of de dag waarop iets georganiseerd wordt) kunnen het succes maken of breken. Blijf de technieken van de vorige fase daarom uitgebreid toepassen.
Marketing: Als een versie van het product klaar is, wordt het tijd om klanten of deelnemers te werven. Growth hacking is een moderne manier van marketing waarbij experimenteren en data-gedreven keuzes centraal staan. Experimenteer met verschillende kanalen, middelen en stijlen. Bepaal wat effectief is en wat niet. Zet niet al je middelen in één keer in. Leer en pas je aan.
Je moet bekendheid creëren bij jouw doelgroep, zorgen dat de klant jouw oplossing gaat gebruiken en je wil dat de klant jou aanbeveelt en bij je terugkomt. Dit alles gaat niet vanzelf. Om focus te hebben op alle fasen kan je de pirate funnel gebruiken. Lukt het echt niet om een marketingstrategie te vinden waarbij de acquisitie kosten voor het binnen halen van een nieuwe klant in gezonde verhouding zijn tot de opbrengst van een nieuwe klant? Dan moet je waarschijnlijk terug naar één van de vorige fasen. Denk eraan: “make a product people want instead of making people want the product”
Team (uit)bouwen: Een product of dienst leveren gaat vrijwel nooit zonder er energie in te stoppen. Medewerkers moeten klaar staan om de dienst uit te voeren en deelnemers/klanten verder te helpen. Je zorgt dat medewerkers voldoende tijd en expertise hebben om hun rol te vervullen. Misschien moet je hiervoor op zoek naar nieuwe collega’s.
Fase: Groei
Of je innovatie nou is ondergebracht in een start up of een bestaand bedrijf: het is tijd om de randvoorwaarden om jouw idee succesvol te laten groeien voor lange termijn te borgen. Denk aan: financiers aantrekken, stakeholders overtuigen (gebruik hier eventueel het pitch canvas voor), systemen en processen inrichten, ontwikkelen van leiderschap en cultuur, het aantrekken en vasthouden van de nodige partners, etc.
Dit is een fase waarin sommige zaken meer vast komen te staan. Zorg ervoor dat je blijft leren van data en je doelgroep en dat je het product en de organisatie inricht dat je je kan blijven aanpassen aan vraag en omstandigheden. Hulp nodig bij het in kaart brengen van je businessmodel? Gebruik dan bijvoorbeeld het Business Model Canvas.
Goed om op te letten tijdens het innovatieproces:
-
Het innovatieproces gebruik je bij het ontwikkelen van een nieuwe dienst of een nieuw product voor jouw organisatie. Bij een procesverandering hoef je dit proces niet te gebruiken.
-
Het is geen lineair proces! Inzichten uit elke stap kunnen ervoor zorgen dat je terug wil gaan naar één van de vorige fases. Daarnaast doorloop je in elke fase de ronde vaak meerdere keren voordat voldoende hebt geleerd om verder te gaan.
-
Gezond boerenverstand staat voorop. Hoe groter de investering in tijd en geld is die je moet doen voor een innovatie, hoe belangrijk het is dat je het vooraf goed onderzoekt. Is het onderzoeken van het idee net zo kostbaar als gewoon starten: start dan gewoon en zoek gaandeweg naar de lessen die je kan trekken uit feedback en resultaten. Blijf bereid je idee aan te passen!
Hulp nodig?
Het klinkt allemaal eenvoudig, maar als je aan de slag gaat kan het toch uitdagend zijn. Hulp nodig? Neem gerust contact op met Milou via 06 29 02 67 50 of milou@emfy.nl.
Canvassen
Download hier je invulbare canvassen: